Čo všetko získal Oxyrion vďaka pokladničnému systému na mieru, ktorý sa pýši 100% mierou prispôsobenia?
V prípadovej štúdii sa dozviete
Od júla 2019 majú firmy povinnosť využívať na svojich prevádzkach online registračnú pokladnicu, teda eKasu. V súčasnosti je preto na trhu dostupných viacero hotových softvérových riešení, ktoré umožňujú predaj služieb a tovarov v súlade so zákonom. Vlastný bezplatný softvér dokonca poskytuje podnikateľom aj priamo Finančná správa Slovenskej republiky.
A hoci tieto riešenia môžu byť pre niektorých podnikateľov vyhovujúce, častokrát disponujú len základnými nástrojmi potrebnými na nablokovanie a zaplatenie tovaru či služby. Personalizácia prostredia aplikácie alebo jej doplnenie o ďalšie funkcionality býva finančne nákladná, prípadne nie je dostupná vôbec.
S týmto obmedzením sa stretol aj náš zákazník, spoločnosť Dejmark, pre ktorého vyvíjame aplikácie Oxyrion. Keďže sa zaoberá napríklad aj predajom farieb, ktoré je často potrebné miešať na mieru podľa požiadaviek zákazníkov, základné funkcie pokladne mu jednoducho nestačili a ich doprogramovanie by si vyžiadalo priveľa času i prostriedkov. Rozhodol sa preto investovať do vlastného riešenia a oslovil nás so žiadosťou vytvorenia eKasy na mieru.
Jeho hlavnou požiadavkou bolo navrhnúť a naprogramovať pokladničný systém, ktorý bude priamo prepojený s ostatnými aplikáciami Oxyrion. Riešenie malo byť zároveň čo najviac personalizované, s rozšírenou možnosťou úprav. Doplnkovou požiadavkou bol návrh jednoduchého a intuitívneho prístupu a ovládania.
Konečným cieľom teda bolo vytvoriť produkt, ktorý v maximálnej miere vyhovuje sektoru, kde pôsobia kamenné pobočky s farbami Dejmark.
Ako pri každom vývoji, aj v tomto prípade bolo našim zámerom vytvoriť produkt, ktorý bude zákazníkovi vyhovovať vo všetkých smeroch. Pred samotným návrhom riešenia preto prebehla s klientom rozsiahla diskusia, kde boli tímu komunikované jeho očakávania a požiadavky. Na základe nej boli vývojári schopní vytvoriť dôslednú špecifikáciu všetkých funkcií, ktorými by toto riešenie malo disponovať. Rovnako dokázali definovať, ako má nová pokladňa komunikovať s ďalšími aplikáciami Oxyrion, napríklad katalógom produktov či databázou existujúcich zákazníkov.
Následný výber technológií bol plne v kompetencii vývojárskeho tímu - jedinou požiadavkou bolo, aby bol systém rýchly, spoľahlivý a moderný. Po analýze dostupných možností, aj s ohľadom na už existujúce riešenia, sa ako najlepšia voľba ukázalo využite Android platformy. Pre API bol zvolený node.js, pretože sú na ňom postavené všetky ďalšie API aplikácie Oxyrion. Identický výber technológií navyše zabezpečí aj maximálnu kompatibilitu a rýchlu komunikáciu.
Samotná implementácia sa začala prípravou prototypu, ktorý bol v spolupráci so zákazníkom postupne prepracovaný do najmenších detailov. Po dosiahnutí tohto výsledku pokračoval vývoj “ostrej verzie” aplikácie. Ten bol rozdelený do troch krokov:
Samotný platobný terminál nebolo potrebné zabezpečovať, pretože ho pre klienta spravuje externá spoločnosť. Tá zároveň poskytuje aj komunikačný protokol potrebný pre jeho spojenie s pokladňou.
Aplikáciu, v ktorej správa eKasy prebieha, sme vytvárali so zreteľom na primárneho cieľového používateľa - pracovníkov predajne. Chceli sme im ponúknuť riešenie, ktoré sa naučia rýchlo ovládať a zároveň zefektívni ich prácu. Pri vývoji sme však nesmeli zabúdať ani na bezpečnosť a potreby vedenia, ako sledovanie štatistík alebo správu používateľov. Konečné riešenie preto disponuje viacerými funkciami:
Účtovanie produktov pri predaji prebieha štandardne - buď klasicky skenerom, alebo vyhľadaním produktu z databázy. Pokladňa je navyše priamo prepojená s eshopom Oxyrion, preto dokáže pracovať aj s online produktovým katalógom. Pri naskenovaní produktu tak dokáže zamestnancom zobraziť všetky dáta, ktoré potrebuje obsluha zákazníkom pri predaji farieb posunúť - na aké materiály je náter najvhodnejší, ako sa mieša či riedi a pod. Tieto údaje navyše pomáhajú pracovníkom predajní pomôcť nakupujúcim s výberom tovaru a odporučiť im najvhodnejšie produkty podľa ich potrieb.
Doplnkovou funkcionalitou je rozšírený systém zliav. Ten zahŕňa vlastné zľavy dostupné len na vybranej predajni, zľavy prislúchajúce priamo zákazníkovi, ktoré je možné aktivovať po jeho prihlásení, aj aktuálne prebiehajúce kampane platné pre všetky pobočky. Informácia o zľave sa po naúčtovaní prenáša aj do účtovného systému, vďaka čomu má klient prehľad o využívaní zliav a dokáže tak vyhodnotiť ich efektívnosť.
Z dôvodu bezpečnosti je systém ošetrený tzv. dvojstupňovým prihlásením:
Pokladňa má zároveň k dispozícii viaceré užitočné funkcie, ako históriu nákupov či možnosť stornovania transakcií. Ich využitie ocenia pracovníci najmä pri potrebne spätnej kontroly nákupov, riešenia chyby či vrátenia zakúpeného tovaru.
Spoločnosť Dejmark využíva na správu svojho podnikania ERP systém Microsoft Navision, v ktorom má uložené aj všetky informácie týkajúce sa účtovníctva. Bolo preto nevyhnutné zabezpečiť bezchybnú komunikáciu medzi eKasou a ERP, aby bol každý nákup zaznamenaný presne a čo najskôr. Na tento účel sme naprogramovali API, ktoré zabezpečuje prakticky okamžitý prenos údajov medzi týmito dvoma systémami.
Klient vďaka tomu môže sledovať tok financií nielen v eKase, ale aj priamo v prostredí Navision. Navyše, aby nedošlo k zbytočnému navýšeniu prenosu dát, cez systém sa posielajú len tie informácie, ktoré pokladňa aktuálne potrebuje. Pre zabezpečenie čo najjednoduchšej údržby je API naprogramované ako samostatná aplikácia.
Pri platbe musí okrem prenosu dát medzi eKasou, ERP a aplikáciami Oxyrion zároveň prebiehať aj komunikácia s fyzickým platobným terminálom. Táto komunikácia prebieha prostredníctvom protokolu TCP/IP, ktorý poskytuje správca terminálov, a cez našu vlastnú knižnicu akcií.
Úlohou knižnice je previesť dáta z pokladnice do formy príkazov, ktoré platobný terminál dokáže správne interpretovať. V podstate ide o preklad požiadaviek z jazyka Java, používaného v eKase, do jednoduchšej formy, ktorú terminál dokáže jednoducho spracovať.
Napríklad, pri akcii SALE požadujeme z terminálu informácie o tom, aké produkty sa zákupili, aká je ich cena, aká bola výška zľavy, aký typ platby zákazník využil, kto nákup nablokoval a pod. Knižnica si tieto požiadavky prečíta a vytvorí z nich reťazec príkazov, ktoré odošle do terminálu. Terminál následne vykoná svoje základné funkcie (vytlačí doklad pre zamestnanca a zákazníka, odošle o tom údaj do finančnej správy a pod.), a zároveň pošle požadované informácie aj do eKasy. Takýmto spôsobom sú vytvorené všetky používané funkcie (vklad, výber, denná uzávierka, priebežná uzávierka, storno a i.).
Žiadna informácia sa teda nestratí a zákazník má na všetkých miestach zaznamenané identické a správne údaje.
Zavedením eKasy na našich predajniach xFarby sme zjednodušili proces účtovania dokladov na minimum. Naši zamestnanci si pokladňu hneď od prvého momentu obľúbili, pretože je jednoduchá, intuitívna, prehľadná a ponúka funkcionality, ktoré nám programátori „ušili na mieru“. Keďže je eKasa prepojená s databázovým serverom API, vo veľmi krátkom čase vieme zákazníkovi ponúknuť potrebné informácie o produktoch, odtieňoch, cene, skladových zásobách a prebiehajúcich kampaniach, bez nutnosti použitia iných zariadení alebo katalógov. Riešenie si pochvaľujú aj samotný zákazníci, pretože sa dostanú k požadovanej informácii hneď. Navyše im eKasa ponúka aj možnosť jednoduchej registrácie, po ktorej ihneď získajú zľavy na nákup a iné benefity. Nezabudli sme ale ani na podnikateľov a majstrov, pre ktorých plánujeme implementovať do eKasy možnosť vystavenia dodacieho listu či faktúry alebo platbu eshopových objednávok.
Doplnením týchto všetkých funkcionalít sa z eKasy stane komplexný produkt, ktorý nám uľahčí prácu a nahradí viaceré existujúce systémy. Vyzdvihnúť musíme aj prácu a kreativitu programátorov spoločnosti bart.sk, ktorí veľkou mierou prispeli k jej efektívnemu vývoju.
Spoluprácu s firmou bart.sk hodnotím veľmi pozitívne. Spoločne sa nám podarilo rozbehnúť eshopy www.xfarby.sk a www.xfarby.cz. Ich tím vývojárov je skúsený, poradil si s mnohými komplikovanými výzvami a priniesol do projektu vlastné a efektívne riešenia. Veľmi oceňujem systém komunikácie, prehľadnej správy požiadaviek a dodržiavanie termínov. Verím, že ďalšia spolupráca prinesie mnoho ďalších inovácií a efektívnych riešení, ktoré uľahčia zákazníkom nákup na našom eshope.