Čo sa skrýva za vývojom eshopu, ktorý na prvé miesto stavia zákazníkov a ich zážitok z nákupu?
Zachej.sk je eshop a vydavateľstvo zamerané na predaj kresťanskej literatúry a doplnkov. Napriek tomu, že pracuje s veľmi úzkou cieľovou skupinou zákazníkov, sa vďaka svojmu špecifickému prístupu k predaju už 8-krát dostal do finále prestížnej ceny ShopRoka, pričom 3-krát dosiahol aj víťazné pozície.
Oblasť pôsobenia:
Maloobchod
HQ:
Žilina, Slovensko
Začiatok spolupráce:
2013 - súčasnosť
Kľúčové technológie:
PHP, React, Next.js
Expertíza:
používateľské testovanie, UI/UX dizajn, vývoj ecommerce riešenia, SEO
Eshop Zachej.sk vznikol v roku 2012. O rok neskôr nás klient oslovil s požiadavkou na prevzatie projektu a realizáciu kompletného redizajnu obchodu s cieľom zlepšiť jeho intuitívnosť a používateľskú prívetivosť.
Úvodná analýza však ukázala, že eshop postavený na jazyku PHP má obrovský technologický dlh, ktorý by spôsoboval komplikácie pri plánovanom redizajne aj vývoji ďalších funkcionalít. Ešte pred začatím prác bolo preto potrebné navrhnúť nové udržateľné technologické riešenie zohľadňujúce novovzniknuté nároky na rýchlosť a dostupnosť projektu, ako aj na jeho budúci rast.
Kvôli technologickému dlhu bolo prvým krokom našej spolupráce prepojenie obchodu s frameworkom React a následné naprogramovanie vlastného API. Riešenie sa v danom čase ukazovalo ako ten najefektívnejší spôsob, ako zlepšiť rýchlosť aj dostupnosť eshopu, a fungovalo až do roku 2019. Neskôr, keď začal React technologicky predbiehať framework Next, bola na základe komunikácie s klientom naplánovaná ďalšia technologická aktualizácia.
Samotná výmena technológií prebiehala postupne, po jednotlivých podstránkach. Najskôr sa do nového frameworku prepísali statické stránky, ako kontakty či informácie o vernostnom programe. Následne sa prerábali funkčne zložitejšie súčasti a na záver aj košík, ktorý je pre eshop najkľúčovejším prvkom.
Po prepise sa každá stránka či funkcia najskôr nasadila na beta server. Po dôkladnom otestovaní následne plynule nahradila pôvodný obsah, a to bez akéhokoľvek výpadku eshopu.. Výsledkom bolo zlepšenie kľúčových hodnôt stránky, ako pagespeed, alebo optimálnejšie zobrazenie na všetkých prehliadačoch.
Prednáška Jozefa Ringa o redizajne Zachej.sk na podujatí Web meetUP (Máj 2018)
Technologické optimalizácie, ktoré majú za cieľ zvýšiť rýchlosť stránky či zefektívniť využitie zdrojov, postrehnú zákazníci len minimálne. Preto bolo popri výmene frameworkov potrebné neustále pracovať aj na dizajne a nových funkcionalitách.
Súčasne preto prebiehal kompletný redizajn eshopu s cieľom zlepšiť UX, teda používateľský zážitok zo stránky. Dizajny jednotlivých súčastí sme vytvárali postupne a každý jeden konzultovali so zákazníkom a úzkym okruhom vybraných používateľov. Po schválení boli otestované a implementované na živú verziu stránky. Dôraz sa kládol najmä na mobilnú verziu, pretože vysoké percento zákazníkov navštevuje eshop práve z mobilných zariadení.
Spolu s redizajnom neustále pokračuje aj implementácia nových funkcionalít, ako je inteligentné odporúčanie produktov, darčeky k nákupu, nová ponuka e-titulov, audiokníh a darčekových poukážok či doručenie nákupu do zahraničia.
Takýto intenzívny vývoj eshopu by nebol možný bez stabilného tímu, ktorý pozná jeho technológie a zároveň sa naň dokáže pozrieť očami cieľového používateľa. Na projekte Zachej.sk preto neustále pracujú dvaja full-stack developeri. Okrem samotného vývoja majú na starosti aj analýzu nových funkcionalít a komunikáciu so zákazníkom. Mesačne sa na eshope vykoná objem prác v rozsahu 160 hodín.
Jednotlivé úlohy sú plánované na obdobie dvojtýždňových šprintov. Všetky zadania sú zapísané a obom stranám dostupné v backlogu, kde môže zákazník priebežne sledovať ich vývoj. Obyčajne tu figurujú dva typy úloh. Prioritou sú tie hlavné, tzv. piliére šprintu, ktoré majú pre klienta najvyššiu prioritu. Po ich splnení prichádzajú na rad menšie úlohy s kratšou implementačnou dobou. Každý deň si vývojári zaznamenávajú stav a plánované činnosti a zisťujú, či sú tieto priority správne usporiadané alebo je potrebné niečo upraviť. V prípade potreby prebieha s klientom aktívna komunikácia prostredníctvom chatu.
Úlohy a priority zadáva v prípade tohto projektu priamo klient. Nakoľko sám pracoval v IT prostredí, rozumie technologickým postupom a neustále prichádza s nápadmi, ako eshop skvalitniť alebo optimalizovať. Tieto idey následne tím analyzuje a snaží sa navrhnúť čo najefektívnejšie riešenie, ako ich na projekt nasadiť. V prípade, že je programovanie vlastného riešenia finančne a časovo neefektívne, prípadne prináša zbytočné technologické komplikácie, hľadá tím možnosti implementácie riešenia tretej strany.
Práve vďaka správne nastavenej komunikácii medzi vývojárskym tímom a klientom, ktorý stále hľadá možnosti, ako eshop zlepšiť, patrí Zachej.sk k jedným z najúspešnejších projektov, aké máme možnosť rozvíjať. Spoločne sa nám totiž darí neustále posúvať tento internetový obchod po všetkých stránkach vpred - od technológie, cez dizajn, až po jednotlivé funkcionality.
Výsledkom je jedinečný nákupný zážitok, ktorý si zákazníci radi zopakujú a neváhajú ho aj pozitívne ohodnotiť. A práve spokojnosť zákazníkov je to, čo v konečnom dôsledku každý rok prináša eshopu ďalšiu a ďalšiu nomináciu na cenu ShopRoka.
Organizáciu súťaže ShopRoku zastrešuje už od roku 2009 spoločnosť HeurekaGroup. V tom čase sa k účastníkom radili aj obchodné domy, no neskôr sa organizátori rozhodli sústrediť len na online priestor. Dnes môžu eshopy získať 4 rôzne druhy ocenení v 13 kategóriách, podľa druhu predávaného tovaru.
Najhodnotnejším ocenením súťaže je pravdepodobne Cena kvality. Do nej Heureka automaticky zaradzuje všetky online obchody, ktoré využívajú certifikovanú Heureka službu Overené zákazníkmi. Kritériami je najmä spokojnosť zákazníkov vyjadrená prostredníctvom dotazníkov, percento odporúčajúcich zákazníkov, ako aj počet hodnotení či celkový počet produktov. A práve tu Zachej.sk vyniká natoľko, že sa medzi finalistov zaradil už 8-krát.
Eshop je totiž v maximálnej miere orientovaný práve na používateľov a ich zážitok z nákupu. Stavia najmä na štyroch pilieroch:
Eshop zbiera spätnú väzbu zákazníkov, vyhodnocuje ju a závery z nej zohľadňuje pri ďalšom vývoji či rozširovaní ponuky produktov.
Zároveň zobrazuje slovné i “hviezdičkové” používateľské recenzie každého tovaru. K produktom tiež pridáva aj rozsiahlejšie hodnotenia, ktoré píše jeho vlastný tím autorov a zverejňuje na blogu.
Keďže ide o obsahovo špecifický eshop, každý zamestnanec prechádza dôkladným školením, aby dokázal zákazníkom poskytnúť naozaj užitočnú pomoc a odporučiť im vhodný produkt podľa ich požiadaviek.
Podporu môžu nakupujúci kontaktovať viacerými spôsobmi. Počas pracovnej doby majú k dispozícii call centrum so zvýhodnenou cenou za hovor. Mimo pracovnej doby môžu využiť live chat, kontaktný formulár alebo email.
Správcovia eshopu reagujú na každý jeden používateľský dopyt, a to v čo najkratšom možnom čase.
Aby bol pre zákazníkov výber toho správneho produktu čo najjednoduchší, pracovníci eshopu vytvárajú takmer pre každý tovar vlastný unikátny obsah. Napríklad, pri knihách zhotovujú až 4 fotografie z rôznych uhlov, vďaka ktorým si vie zákazník lepšie predstaviť typ a hrúbku väzby aj jej formát. Rovnako pridávajú link na čiastočné prelistovanie publikácie, anotáciu či priamo časť textu. Pri audioknihách je obyčajne k dispozícii ukážka na vypočutie.
Pre čo najrýchlejšiu distribúciu objednávok spolupracuje eshop s distribučnou spoločnosťou, ktorá dokáže pokryť rýchle a efektívne doručenie aj pri veľkom množstve objednávok.
Vďaka aktívnemu prepojeniu eshopu so skladovým systémom distribútora zobrazuje obchod vždy reálny stav skladových zásob. Distribučná spoločnosť neustále informuje eshop o aktuálnom stave skladu. Samotný eshop zas spätne zasiela údaje o rezervovanom počte produktov z práve vytvorených objednávok.
Každý z týchto pilierov stojí na množstve funkcionalít, ktoré pomáhajú zdokonaliť nákupný zážitok zákazníkov na maximum. Navyše nechýba ani dôraz na rýchlosť prehliadania a neustálu dostupnosť eshopu. Práve preto si pri vývoji dávame záležať na technologickej aktuálnosti a zároveň neustálej implementácii nových prvkov.
Eshop Zachej.sk zaznamenal od začiatku našej spolupráce významný nárast v počte zákazníkov a v objeme predaja. Kľúčovým faktorom jeho úspechu je najmä spokojnosť nakupujúcich, ich opakované návštevy eshopu a kladné hodnotenia. Na porovnávači Heureka eviduje eshop viac ako 9000 recenzií, pričom až 99,8% z nich je pozitívnych.
Výsledkom tohto úspechu je aj opakovaná nominácia na cenu ShopRoka, ktorá pomohla eshopu ešte viac sa zviditeľniť a prilákať novú skupinu zákazníkov.
Zachej.sk plánuje naďalej rozširovať svoju ponuku o knižné tituly a doplnkové produkty, zlepšovať používateľskú skúsenosť na webe a pokračovať vo vývoji technológií pre zabezpečenie ešte lepšej dostupnosti a rýchlosti služieb.
Som rád, že som v roku 2014 urobil rozhodnutie zveriť vývoj eshopu Zachej.sk firme Bart. Za tie roky som svoje rozhodnutie ani raz neoľutoval. Ich tím vývojárov je mi stále k dispozícii a aj v prípade problémov cez víkend boli schopní okamžite reagovať. Všetci vo firme Bart sú ľudia na pravom mieste a ja sa na nich môžem spoľahnúť po stránke odbornej, ako aj ľudskej. Verím, že aj v naďalej budeme vedieť spoločne naplniť vízie, ktoré sú pred nami. Na záver by som to celé zhrnul do odpovede, ktorú som nedávno napísal našej hlavnej vývojárke Bianke, na otázku, ako som spokojný so spoluprácou. „Som maximálne spokojný“.